Jeśli ja zostanę zjumpscare'owany, TY zostaniesz zjumpscare'owany!
 Toy Freddy po zabiciu gracza w Ultimate Custom Night

W serii Five Nights at Freddy's, główną mechaniką wszystkich gier (która je ożywia i nadaje klimatu|), to Jumpscare. Przedstawiają one krótkie scenki ukazujące danego animatronika atakującego nas, przy czym można się mu łatwiej przyjrzeć. Przy każdym Jumpscare'u, można usłyszeć głośny dźwięk wydawany przez animatronika (co ciekawe istnieją teorie że to my krzyczymy, a nie nasz zabójca).

Większość z nich, przyczynia się do naszej śmierci, przez co przegrywamy grę, lecz w przypadku Five Nights at Freddy's 3, większość jumpscare'ów nas nie zabija, lecz dezorientuje gracza lub powoduje awarię w biurze.

Freddy Fazbear

Charakterystyczny dla serii niedźwiedź, w grze jako jedyny ma dwa jumpscare'y. Pierwszy z nich, którego możemy spotkać w grze, to ten kiedy stracimy całą energię. Wtedy to biuro się ściemnia, a Freddy zaczyna grać charakterystyczny dla niego dżingiel. Kiedy melodyjka przestaje grać, zapada całkowita ciemność, a my możemy usłyszeć kroki, po czym następuje Jumpscare. W nim, Freddy Fazbear kieruje swoje ręce w naszą stronę, potrząsając swoją głową na boki. Co ciekawe, mimo iż w biurze nie ma dostępu do światła, jego ciało jest bardzo jasne, co jest przeciwieństwem drugiego Jumpscare'a. Drugi Jumpscare dzieje się kiedy zbyt długo będziemy go trzymać przy otwartych drzwiach. Wtedy niedźwiedź stoi pochylony, a jego ciało znajduje się w pozycji "na żołnierza". Potrząsa on chaotycznie głową na boki, a zamiast naturalnych oczu, ich nie ma, a widoczne są te czarne, endoszkieletowe (aka biała kropka w absolutnej pustce). Aby go uniknąć, należy obserwować misia na kamerach, wtedy nie będzie się on ruszał przez dłuższy okres czasu. Każdy jego ruch imituje odgłos jego śmiechu, więc warto zapamiętać jego trasę.

FreddyFazbearDoll.png Więcej informacji znajdziesz na stronie Freddy Fazbear

Bonnie The Bunny

Bonnie ma dość prosty Jumpscare, polegający na tym że pojawia się przed graczem, po czym zaczyna kłapać szczęką, wciąż się w nas wpatrując. Można co ciekawe ujrzeć dolną część jego szkieletowej głowy. Podobny Jumpscare ma Chica. Żeby uniknąć tego widoku, należy pilnować Zachodniego Korytarza (na szczęście królik pojawia się tylko w nim, i nie trzeba sprawdzać wschodniego).

Chica The Chicken

Kurczak ten, podczas swojego ataku trzyma ręce w przeciwnej pozycji do nas, robi lekkiego zeza, oraz kłapie dziobem wte i wewte. Ma ona taką samą mechanikę jak Bonnie, tylko że odwiedza ona tym razem Wschodni Korytarz (trzeba nasłuchiwać jej kroków, w pewnym momencie może się także pojawić w oknie).

Foxy The Pirate Fox

Foxy również się wyróżnia wśród innych jeśli chodzi o Jumpscare. W tym przypadku, nie atakuje nas chaotycznie, lecz łagodnie wychyla się z Zachodniego Korytarza, oraz wydobywa z siebie klasyczny dla jedynki dźwięk Jumpscare'a. Co ciekawe, Foxy prawdopodobnie wychyla się trzymając się drzwi swoim hakiem. Również ciekawostką jest to, że podczas tej sceny, wiatrak przestaje się kręcić. By uniknąć śmierci, należy patrzeć na Foxy'ego kiedy jest na kamerze

Golden Freddy

Jumpscare Golden Freddy'ego jest bardzo skromny, mianowicie jedynie na ekranie pojawia się jego twarz, oraz o dziwo inny odgłos Jumpscare'a. Jest on spowolnionym dźwiękiem klasycznej czwórki.

W Five Nights at Freddy's 2 dostaliśmy o wiele więcej Jumpscare'ów oraz postaci, tym razem się one różnią tym, że często ukazują animatronika lecącego, lub zbliżającego się w naszą stronę.

Toy Freddy

Toy Freddy w grze ma jeden Jumpscare. W nim, wychodzi on prawdopodobnie spod biurka i przybliża swoją twarz do naszej, ukazując martwe, spoglądające w pustkę ślepia, i pysk w którym w tym przypadku nie można zobaczyć części endoszkieletu. Co ciekawe, jego oczy nie są skierowane w naszą stronę, tylko patrzą na "górny kąt biura". Żeby uniknąć tej sytuacji, kiedy Toy Freddy wejdzie do biura, należy założyć maskę, wtedy niedźwiedź odejdzie. i wróci na scenę.

Toy Bonnie

W Jumpscare'rze Toy Bonniego widać całe jego ciało, od głowy w dół. Królik skacze na nas zo skierowanymi w nas rękoma, oczyma patrzącymi prosto w nas oraz otwartym szeroko pyskiem. Aby coś takiego się nie wydarzyło, a my nie przegrali gry, należy obserwować obie wentylacje co jakiś czas. Kiedy zauważymy w środku Toy Bonniego należy założyć maskę i nasłuchiwać dziwnych odgłosów. Kiedy one zaprzestaną, możemy ją zdjąć i zająć się resztą nocy.

Toy Chica

Toy Chica w swoi Jumpscare'rze nie ma dzioba, co jest przeciwieństwem jej wizerunku na scenie. Jest szybsza niż Toy Bonnie, a w jej prawej ręce znajduje się Cupcake. Zamiast jej normalnych oczu, można zauważyć te endoszkieletowe. Obrona nie różni się niczym od poprzedniego przypadku.

Mangle

Mangle podczas wykonywania swojego ataku, co ciekawe, zwisa z sufitu. Prawdopodobnie zabija nas gryząc nas w twarz, lecz nie jest to potwierdzone przez twórcę gry. Jej szczęka rozwiera się i odsłania części endoszkieletu, a jej druga głowa (prawdopodobnie pozostałość po papudze) spogląda w inne miejsce. Aby to nie nastąpiło, kiedy Mangle wchodzi do biura należy założyć maskę.

Marionetka

Kukiełka skacze na nas w sposób podobny do Toy Bonniego i Toy Chici. Co ciekawe, ma ona także endoszkieletowe ślepia, w których odbijają się prawdopodobnie nasze oczy. Żeby Marionetka nas nie zabiła, należy nakręcać pozytywkę na CAM 11. Kiedy tego nie zrobimy, najpierw usłyszymy pozytywkę grającą w tle, a potem nastąpi Jumpscare.

Withered Old Freddy

Withered Freddy ma jumpscare podobno do swojego młodszego odpowiednika. Wyskakuje on z prawej części ekranu, spoglądając na nas oraz pięć razy kłapiąc szczęką. Żeby się uchronić przed tym Jumpscare'em, kiedy wejdzie do biura należy założyć maskę.

Withered Old Bonnie

Można powiedzieć że jumpscare tego animatronika jest pomieszany z Freddy'm oraz Mangle. Widać na nim że on wprost nas atakuje, prawdopodobnie nas uderzając, jednak robi to jak podany wcześniej "niedźwiedź na emeryturze", czyli się pojawia i nas atakuje. Ma również mechanikę działania identyczną niczym Withered Old Freddy.

Withered Old Chica

Głowa kurczaka podczas jumpscare'a wychyla się z dołu, ukazując podłużną, mechaniczną szczękę. Sposób obrony niczym się nie różni od Bonniego i Freddy'ego.

Withered Old Foxy

Tutaj również możemy zauważyć całe ciało animatronika, zniszczona wersja Foxy'ego nadlatuje na nas z końca korytarza, szybko podnosi swoją głowę i patrzy na nas, otwierając wrogo paszczę. Żeby to się nie wydarzyło, należy co jakiś czas sprawdzać latarką korytarz naprzeciwko biura. Jeśli będzie w nim stał ten lis, należy na niego poświecić kilka razy latarką by sobie poszedł, a my przeżyjemy.

Withered Old Golden Freddy

Czasami, w biurze lub w korytarzu pojawia się złoty animatronik który wygląda jak Withered Old Freddy, lecz wiesz że to nie on. W takim przypadku warto założyć maskę i poczekać kilka sekund (jeśli jest w biurze należy szybko założyć i zdjąć, ponieważ czekanie jest zbędne). Jumpscare Withered Golden Freddy'ego to jego głowa nadlatująca z korytarza naprzeciw biura.

W Five Nights at Freddy's 3 większość Jumpscare'ów nie może nas zabić, lecz mogą spowodować w biurze jakiś error. Np.:

  • Video Error - Brak dostępu do kamer.
  • Audio Error - Brak dostępu do Play Audio.
  • Ventilation Error - Światło w biurze co chwile gaśnie, a wentylacja nie może być przez nas kontrolowana.
Każdy z tych errorów może być naprawiony, lecz potrzeba nam na to czasu, oraz musimy być szybcy oraz zwinni.

Springtrap

Springtrap tak samo jak Freddy Fazbear ma dwa Jumpscare'y. Jeden ukazuje nam się kiedy wychodzi on z wentylacji, drugi w przypadku jego wejścia do biura przez drzwi. Pierwszy Jumpscare, przedstawiający go atakującego od strony drzwi. Springtrap zabiera rękę ze swojej twarzy, ukazując swoją twarz, przybliżając się do nas. Drugi jest bardziej dopracowany, byłemu mordercy lekko ruszają się królicze uszy. Swoją ręką wykonuje ten sam ruch co w poprzednim ataku, a w tym przypadku można dojrzeć za jego szczęką kostiumu ludzką twarz. By się obronić przed tą sytuacją, należy go trzymać jak najdalej od drzwi.

SpTrapCN.png Więcej informacji znajdziesz na stronie Springtrap

Phantom Freddy

Phantom Freddy atakując wychyla się spod biurka, z rękoma prawdopodobnie przy pasie, przybliża do nas swoją twarz, po czym jeo ciało przybiera negatywny kolor. By się przed nim obronić, należy go ignorować kiedy przechodzi przez Korytarz przed biurem. Co ciekawe, jego Jumpscare, tak jak Jumpscare'y pozostałych Phantomów nas nie zabija.

Phantom Chica

Kurczak ten, w swoim Jumpscare'rze wychodzi zza drzwi, przechodzi do nas pseudo-slalomem i atakuje, po chwili przybierając negatywny kolor. Phantom Chica pojawia się czasem na ekranie w automacie do gry na CAM 07. Żeby nie zaatakowała, należy szybko przełączyć kamerę kiedy się tam znajdzie. Co ciekawe, jej Jumpscare, tak jak Jumpscare'y pozostałych Phantomów nas nie zabija.

Phantom Foxy

Phantom Foxy nadlatuje na nas z skierowanymi w nas ramionami z końca biura. Żeby się prze tym obronić, należy go ignorować kiey będzie tam stał. Co ciekawe, jego Jumpscare, tak jak Jumpscare'y pozostałych Phantomów nas nie zabija.

Phantom Mangle

Phantom Mangle pojawia się za oknem w biurze, i wydaje z siebie głośny, przeszkadzający nam w grze dźwięk. Aby to się nie wydarzyło, należy zmienić kamerę lub wyjść z monitoringu kiedy znajduje się na jednej z nich. Co ciekawe, jej Jumpscare, tak jak Jumpscare'y pozostałych Phantomów nas nie zabija.

Phantom Balloon Boy

Phantom Balloon Boy podczas atakowania, rzuca się na nas z otwartymi szeroko ramionami, nienaturalnie otwierając paszczę i wpatrując się ślepiami prosto w nas. Sposób na obronę jest jasny, kiedy pojawi się na kamerze, należy szybko ją przełączyć. Co ciekawe, jego Jumpscare, tak jak Jumpscare'y pozostałych Phantomów nas nie zabija.

Phantom Marionetka

Marionetka wywołuje u nas atak paniki, ukazując nam naszą twarz, wydobywając z siebie nienaturalny dźwięk oraz podążając non-stop za naszym wzorkiem. Co ciekawe, jej Jumpscare, tak jak Jumpscare'y pozostałych Phantomów nas nie zabija.

Nightmare Freddy

Nightmare Freddy ma dwa Jumpscare'y. Jeden z pokoju dziecięcego, drugi od strony łóżka. Pierwszy przedstawia go łapiącego nas w pasie (prawdopodobnie) oraz kłapiącego paszczą. W drugim, w pierwszej klatce można zauważyć że klęczy na łóżku, po czym atakuje w podobny sposób do pierwszego Jumpscare'a. Aby niedźwiedź nie uderzył, należy co jakiś czas oświecać łóżko z tyłu Pokoju dziecięcego, tym samym odganiając Fredziaki, miniasturowe wersje tego animatronika które go przyzywają. Kiedy to zrobimy, możemy zająć się innymi animatronikami.

Nightmare Bonnie

Nightmare Bonnie również atakuje na dwa sposoby. Pierwszy, od Lewego Korytarza, przedstawia go z kłapiącą szczęką, wyraźnie przybliżoną nią do nas, oraz morderczym wzrokiem. Drugi Jumpscare, również jest z Pokoju Dziecięcego, atakuje od od dołu, oraz po chwili nas zabija, unosząc do góry. Żeby uniknąć tego wizerunku, należy co jakiś czas sprawdzać dwa korytarze, w jego przypadku lewy. Jeśli tego nie zrobimy, spotka nas widok poniżej, w galerii.

Nightmare Chica

W jej Jumpscare'rze kurczak ten, atakuje od góry, prawdopodobnie łapie nas za głowę. W tle można zauważyć jej cień. Aby tego uniknąć, należy stosować tą samą strategię co z Nightmare Bonniem, lecz tylko w prawym korytarzu.

Nightmare Cupcake

Nightmare Cupcake

Babeczka Nightmare Chici jest odpowiednikiem jej Jumpscare'a z Pokoju Dziecięcego. Pojawia się on na ekranem, oraz kłapie szczęką w sposób podobny do Nightmare Balloon Boya.

Nightmare Foxy

Koszmarna wersja Foxy'ego atakuje wychodząc z szafy, biegnąc szybko w naszą stronę, oraz wpatrując się w nas przez cały ten czas. Ma on tylko jeden jumpscare, by nie zaatakował należy co jakiś czas sprawdzać szafę niczym Piracki Kącik z Five Nights at Freddy's.

Nightmare Fredbear

Masywny niedźwiedz atakuje nas trzymając nas prawdodobnie znowu w pasie, po chwili ukazuje nam zakrawioną potężny pysk, a wtedy przegrywamy grę. Żeby tego uniknąć, należy na zmianę sprawdzać łóżko, szafę oraz korytarze. Inaczej będziemy musieli przegrać grę, a nam ukaże się Jumpscare tej bestii.

Plushtrap

Plushtrap, tak samo jak reszta wystawia w naszą stronę ręce, ślepia swe wpatruje w nas, oraz ukazuje środek szczęki kłapiąc nią trzy razy przed ekranem Game Over.

Nightmare

Kiedy Nightmare nas dopada, możemy ujrzeć jak jego twarz z czerwonymi oczyma zalewająca cały ekran. Działa on jak Nightmare Fredbear, tylko że jest o wiele agresywniejszy.

W budowie...

Mechaniki
FNaF 1 Menu GłówneMonitoringŚwiatłaDrzwiEnergiaZegarNoceJumpscareEaster EggiAppData
FNaF 2 Maska Freddy'egoMinigryPrzed nocne scenkiLatarkaEnergiaPozytywkaKodyZakończeniaJumpscareEaster EggiAppData
FNaF 3 Zakładka EXTRAPanel KontrolnyPlay AudioBlokada WentylacjiZakończeniaJumpscareEaster EggiAppData
FNaF 4 Wydarzenie "Fun with Plushtrap"Wydarzenie "Fun with Balloon Boy"Halloweenowa EdycjaZakończeniaJumpscareEaster EggiAppData
FNaF: Sister Location Metalowa ZasłonaKontrolowane Porażenie PrądemPanel Kontrolowanego Porażenia PrądemHandUnitStrój SprężynowyFemale Computer VoiceLatarka BłyskowaKameryZakończeniaJumpscareEaster EggiAppDataJumpscare
FFPS KatalogNoceFaz-TokenSponsorzySalvage RoomBiuroBlueprint ModeWykrywacz ruchuWabik dźwiękowyCicha wentylacjaStatystykiZakończeniaOsiągnięciaFaz-RatingZgłoszeniaSalvageTemperaturaJumpscare
FNaF: Help Wanted Blacklight ModeGaleriaJumpscareKącik NagródPoradniki
FNaF AR JumpscareHaywireShockerSamouczekWorkshopSkinyMaskaSklepPoziomyMapaPhoto booth (Photobooth Challenge) CPUProfil graczaLureWzmocnieniaMOD
Treści społeczności są dostępne na podstawie licencji CC-BY-SA, o ile nie zaznaczono inaczej.