Advertisement

FNaF-Logo-Official.png

Five Nights at Freddy's (w skrócie FNaF) to niezależna seria survival horrorów stworzona przez Scotta Cawthona. Obecnie przejmie ją inna osoba, ze względu na to iż Scott ogłosił że odchodzi na emeryturę.

Gry

BBDoll.png Główna kategoria: Gry

Pierwszą grą w serii było Five Nights at Freddy's, wydane 24 lipca 2014 roku. 11 listopada 2014 roku został wydany prequel pt. Five Nights at Freddy's 2. 2 marca 2015 r. Trzecia gra, Five Nights at Freddy's 3, czwarta gra, Five Nights at Freddy's 4, została wydana 23 lipca 2015 r. Otrzymała ona aktualizacje Halloween'ową opublikowaną 30 października. Piąta gra, Five Nights at Freddy's: Sister Location została wydana 7 października 2016 r. Dnia 1 grudnia 2016 r. pojawiła się darmowa aktualizacja do tej gry z Custom Night (z nowym trybem wyzwań w grze i Cut Scenkami). Szósta gra została wydana 4 grudnia 2017 r. za darmo pod nazwą Freddy Fazbear's Pizzeria Simulator. 27 czerwca 2018 r. została wydana gra Ultimate Custom Night

Gra VR zatytułowana Five Nights at Freddy's VR: Help Wanted stała się dostępna 28 maja 2019 r. Gra zawiera 40 mini-gier opartych na wcześniejszych odsłonach oraz kilka nigdy wcześniej nie widzianych treści. Gra AR zatytułowana Five Nights at Freddy's AR: Special Delivery została wydana 25 listopada 2019 r. Aktualnie trwają pracę nad prawdopodobnie największą grą z serii o nazwie Five Nights at Freddy's: Security Breach.

Spin-off z własnym uniwersum, czyli gra fabularna, zatytułowana FNaF World, została oficjalnie wydana 21 stycznia 2016 r. Na Steamie, a następnie wycofana z powodu negatywnego odbioru, i ponownie wydana na Game Jolt 8 lutego 2016 r. Duża aktualizacja tej gry została wydana 13 maja 2016 r. Kolejnym spin-off'em z własnym uniwersum jest gra Freddy in Space 2, wydana 3 grudnia 2019 r.

Ciekawostki

  • Seria ukazała się w Guinness Book of Records: Gamer's Edition 2017, bijąc rekord największej liczby kontynuacji wydanych w ciągu roku; od pierwszej gry wydanej 18 sierpnia 2014 r. do czwartej wydanej 23 lipca 2015 r. (11 miesięcy i 5 dni).
  • "Oficjalna" rocznica Five Nights at Freddy's to 8 sierpnia.
  • Witryna Gamejolt ma oficjalny tag dla gier Scotta oraz licznych gier od fanów (POPGOES, Five Nights at Candy's, One Night at Flumpty's i wiele innych).

Film

Pluszak Bonnie'go.png Główny artykuł : Five Nights at Freddy's (film)

Aktualnie nad filmem pracuje Blumhouse Productions. Zdjęcia do filmu mają się rozpocząć wiosną 2021 roku. Jak dotąd nie potwierdzono daty premiery, ale szacuje się, że film trafi do kin w 2021 lub 2022. 6 lutego 2017 r. Scott wspomniał, że produkcja filmu jest „z powrotem na pierwszym planie”. 28 marca 2017 r. Scott zamieścił zdjęcie krzesła z imieniem „Freddy” z wyświetlonym logo firmy Blumhouse Productions, które ujawnia, że ​​wspomniana firma produkcyjna będzie zaangażowana w produkcję filmu. 19 sierpnia 2018 roku Scott ogłosił, że scenariusz filmu podczas produkcji został odrzucony. W grudniu 2020 roku Scott ogłosił że film będzie opowiadał historię Mike'a.

Książki

Pluszak Chicy.png Główna kategoria : Książki

Oryginalna adaptacja serii

Pierwsza książka, Five Nights at Freddy's: Srebrne Oczy, została wydana w październiku 2016 r. Druga książka, Five Nights at Freddy's: Zwyrodniali, została wydana 27 czerwca 2017 r. trzecia książka, Five Nights at Freddy's: Czwarty Schowek została wydana 26 czerwca 2018 r. Mówimy tutaj oczywiście o datach wydania polskich wersji książek, które zostały przetłumaczone przez Wydawnictwo Feeria Young. Fabuła tych książek uważana jest za kanon, ale rozgrywa się w alternatywnym wszechświecie, innym niż sama seria gier.

Pierwszy tom adaptacji komiksowej tej serii pt: Five Nights at Freddy's: Srebrne Oczy Komiks została wydana po polsku 16 września. Drugi tom został zaś wydany 24 lutego 2021 r. Wszystkie tomy zostały przełożone przez Wojciecha Cajgnera.[1]

Przewodniki

Pierwszy przewodnik z serii, The Freddy Files, został wydany 29 sierpnia 2017 r. Książka ujawnia informacje i dowody dotyczące postaci, lokalizacji, rozgrywki itp. Zawiera również wiele popularnych teorii fanowskich. Nowsza wersja, zatytułowana The Freddy Files: Updated Edition, została opublikowana 25 czerwca 2019 r. Aktualnie trwają prace nad jeszcze nowszą wersją poradnika pt. The Five Nights at Freddy's: The Ultimate Guide. Zaś książka o podobnym temacie pt: Dziennik Przetrwania została wydana 26 grudnia 2017 r.

Fazbear Frights

12 listopada 2018 r. Scott Cawthon ogłosił nową linię książek Scholastic Inc. związanych z Five Nights at Freddy's o nazwie "Fazbear Frights". Aktualnie wiemy że seria posiada aż 11 książek, a 12 książka, która zawierać będzie nieużyte opowiadania pojawi się w postaci e-booka.[2] Osiem zostało już wydane, a cztery otrzymały polskie tłumaczenie. Przetłumaczyła je Joanna Lipińska. Okładki książek są tworzone przez LadyFiszi, tak samo jak nieużyte ilustracje z pierwszego tomu.

Każda książka z serii "Fazbear Frights" zawiera trzy krótkie opowiadania, a w tym epilogi opowiadające o Stitchwraith'ie; w sumie są to trzydzieści cztery opowiadania obejmujące jedenaście części. W serii pojawiają się także znane postacie z gier, a także nowe (m.in.: Plushtrap Chaser, czy Gumdrop Angel), które istnieją tylko w uniwersum "Fazbear Frights". Każda książka ma też oficjalne audiobooki, które są wydawane przez Scholastic, a narratuje je Suzanne Elise Freeman.

2 czerwca 2021 r. zostało ogłoszone przez Scholastic i ComicBooks.com, że seria "Fazbear Frights" otrzyma własne książki graficzne i będą wydawane od lata 2022 r.[3]

Ciekawostki

Produkty

Pluszak Złotego Freddy'ego.png Główna kategoria : Przedmioty do kupienia

Począwszy od 2015 roku, oficjalne produkty (takie jak pluszowe zabawki, koszulki, figurki, plakaty itp.) można znaleźć w Internecie i w sklepach. Firma Funko tworzy kultowy POP! postacie wielu animatroników z gier. Zabawki McFarlane opracowały zestawy budowlane oparte na lokalizacjach i postaciach z serii. Produktów oczywiście jest wiele więcej. Co ciekawe, połowa obrazków, okładek itp. znajdujących się na produktach do kupienia (szczególnie na koszulkach) zawiera rendery postaci z całej serii stworzone przez Scotta Cawthona.

Media

Illumix wypuszcza kilka filtrów do aplikacji Snapchat od 2019 roku, umożliwiając użytkownikom zamianę własnej twarzy na głowę animatronika i możliwość poruszania ustami i brwi. Freddy Fazbear, Circus Baby i Endo-01 są obecnie jedynymi dostępnymi animatronikami do tej pory, ale w przyszłości będzie ich więcej.

Przypisy

  1. Wyjawione na stronie wydawnictwa Feeria Young
  2. Twitter - Scott confirms that Fazbear Frights book #12 will become an e-book
  3. Instagram
Advertisement